fredag 15. desember 2006

Morsomheter om Gilde

Jeg har jobba på gilde nå i to hele uker, og i den anledning føler jeg at det er greit å komme med et par morsomheter rundt denne morsomme arbeidsplassen. Før jeg starta å jobbe på gilde, hadde jeg et par små forventninger. Disse forventningene skal jeg nå dele opp og be/avkrefte. Les forsiktig nedover slik at bare en forventning blir avslørt av gangen... forventningene er som følger:

  • Fra tid til annen så bryter alle de ansatte ut i allsang. Dette kan skje ved at en person nynner en sang, og at alle de andre følger med. Etterhvert kommer det uforklarlig musikk, og alt ender i en enestående stor dans på produksjonsgulvet, akkurat som i gamle "fabrikk-filmer". Dette for å hjelpe på den lett depressive arbeidsstemningen
  • Ansatte får biff til maten
  • Pauser og avslutningen av dagen markeres med et fløytebrøl
  • Folk som jobber på Gilde er enten skumle, gamle, eller harry... gjerne fler av egenskapene tilsammen
  • Gjennomsnittlig en person skader seg i løpet av dagen. Her snakker vi store skader som en finger som flyr eller et hode som tilfeldigvis er der sagen kutter.



Nå, kjære leser... gjett hva som er tull, hva som er bløff, og hva som faktisk er sant.











Fasit


Påstand: "Fra tid til annen så bryter alle de ansatte ut i allsang.
Dette kan skje ved at en person nynner en sang, og at alle de andre følger med.
Etterhvert kommer det uforklarlig musikk, og alt ender i en enestående stor dans
på produksjonsgulvet, akkurat som i gamle "fabrikk-filmer". Dette for å hjelpe
på den lett depressive arbeidsstemningen"


Resultat: Tull og fanteri

Jeg vet ikke hvor mange fabrikk-filmer du har sett, men jeg kan forsikre deg om at noe sånt har aldri skjedd! (Tro meg, jeg prøvde å nynne sanger flere ganger faktisk) Mest sannsynlig har det aldri skjedd heller... men jeg har fortsatt et lite håp om at jeg skal kunne omvende noen i løpet av mitt arbeidsopphold.


Påstand: "Ansatte får biff til maten"

Resultat: Sant, men med begrensninger

Det er faktisk sant, med den tillegssopplysningen at det kun gjelder de som jobber overtid.


Påstand: "Pauser og avslutningen av dagen markeres med et fløytebrøl"

Resultat: Feil

Nei, dessverre... det er ingen stor fløyte som markerer at nå er dagen over. Det som skjer er at de andre ansatte begynner å ta av seg hansker, forkle og annet ekstrautstyr og deretter går mot slusa for å ta av seg mesteparten av de resterende ekstrautstyret. Dette er jo egentlig litt en markering i seg selv.

Påstand: "Folk som jobber på Gilde er enten skumle, gamle, eller harry... gjerne fler av egenskapene tilsammen"

Resultat: Sant, men med en god del hederlige unntak

Dette er sant. Det finnes et stort utvalg av ganske skumle karakterer på Gilde. Blant eksemplene vil jeg trekke fram en engelsk slakter som kom med slibrige forslag etter bare et par linjer småprat. "Do you want to fuck me now, or fuck me later?". Etter å ha summet meg litt sa jeg "Hopefully never". Jeg har fortsatt arr i sjelen av hendelsen. Det skal nevnes dog at det finnes mange hyggelige folk på Gilde også, og at stort sett alle er enten skumle, gamle eller harry før man blir ordentlig kjent med dem.

Påstand: "Gjennomsnittlig en person skader seg i løpet av dagen. Her snakker vi store skader som en finger som flyr eller et hode som tilfeldigvis er der sagen kutter."

Resultat: Feil, heldigvis

Heldigvis er det veldig feil. Det er gode sikkerhetsprotokoller, og er man litt forsiktig er mesteparten av maskineriet idiotsikkert, ihvertfall så langt. Jeg har ikke opplevd noen problemer enda, og alle mine spørringer har brakt fram situasjoner, men de er stort sett fra mange års tid tilbake.


Jeg har også laget en liten sang som ganske godt beskriver hva arbeidsoppgavene består av her inne:


"Nå har vi pakka kjøtt
og vi har børi kjøtt
og vi har satt opp kjøtt
og vi har pynta kjøtt
nå sitter vi og kviler, og puste på ei stund
for pausen er snart over, og sola den er rund" (men den ser vi stort sett aldri)

Ingen kommentarer: